2013/június/02

Mandulatej

Anyukám kb. egy éve úgy döntött, hogy paleós lesz. Szerencsére nem azért, mert egészségügyi gondjai lettek volna, inkább azért, hogy megelőzze azokat, és tudatosabban éljen. A paleózás szerinte nem diéta, és nem is életmód, egyszerűen odafigyelés a szervezetünkre, hogy azt adagoljuk magunkba, ami valóban jó nekünk. Az biztos, hogy az a rengeteg fehér liszt és cukor, amit nap mint nap elfogyasztunk, az nem jó. Mondom ezt én, akinek a kedvenc étele a vaj! De egy hete úgy döntöttem, hogy én is beállok egy időre a paleósok egyre népesebb táborába, hogy rásegítsek egy kicsit a testemnek egy kisbaba befogadására. Sok-sok év fogamzásgátlás és mindenféle nőgyógyászati problémák után úgy gondolom, hogy ez nem árt. Egy hete csinálom, azóta persze belefutottam pár olyan ételbe, ami nem igazán illett bele az új étrendembe, de nem akarom ennyire szigorúan sem venni, mert akkor utálni fogom. Viszont nagyon jól érzem magam, nem fáj a gyomrom, nem vagyok felpuffadva, nagyon könnyed érzés, hogy a szervezetemet nem az emésztés köti le állandóan.
Ebben az egy hétben már paleo tortát is sütöttem anyukám születésnapjra. Hamarosan jövök azzal a recepttel is, de először ezzel a mandulatejjel, amit a torta vaníliás krémjéhez használtam fel.


A My New Roots bloggere, akire Lila Füge mandulatejes bejegyzésében találtam, szuperül összegyűjti, hogy milyen magvakból készíthetünk egészséges tejeket, és hogyan - ezt érdemes egyszer megnézni, ha erre adjuk a fejünket: http://vimeo.com/27840577

Én első körben a mandulával próbálkoztam, és mivel egész olcsón is beszerezhető pl. a Lidl-ben, gyakran fogok mandulatejet csinálni, ha Geri vagy én, vagy bármelyik receptem megkívánja. Nincs tejíze, csak az édeskés íz emlékeztet egy kicsit a tejre, de szerintem jobb is a tejnél, frissítőbb. Állítólag szuperül lehet gőzölni pl. kávéhoz, de ezt még nem próbáltam.


Mandulatej (hozzávalók - kb. 6-7 dl-hez): 
200 g mandula - egész, hántolt mandula (én darált mandulával, vagyis mandulaliszttel csináltam)
1 l víz + további víz a beáztatáshoz

1. A mandulát beáztatom annyi hideg vízbe, amennyi ellepi. Ha csak héjas mandulát kapok, akkor előtte forró vízbe mártom kb. fél percre, mert így egyszerűbb leszedni róla a héját (ezt hívják blansírozásnak). Egy éjszakán át hagyom a hideg vízben állni.
2. Másnap leszűröm és átmosom a mandulaszemeket, majd 1 liter vízzel turmixgépben vagy botmixerrel 1-2 percig turmixolom.
3. Végül egy konyharuhával/textilpelenkával kibélelt szűrőn át üvegbe töltöm, hagyom, hogy lecsepegjen, majd szorosra fogom a konyharuhát és belefacsarom a még bent maradt folyadékot is az üvegembe.
4. Hűtőben 2-3 napig eláll, szétválik ugyan az állástól, de ezzel összerázással vagy keveréssel könnyen segíthetünk.
5. A megmaradt mandulaőrleményt felhasználhatjuk sütemények/kekszek alapjához, tehát nem kell kidobni. Előtte viszont érdemes a sütőben, alacsony fokozaton kiszárítani a szétterített manduladarát!

A hozzávalóknál említettem, hogy én nem egész mandulaszemekkel, hanem darált mandulával, vagyis mandulaliszttel dolgoztam, hiszen csak ez volt itthon. A darált mandulát 4 óráig elégnek éreztem áztatni, és utána ugyan abban a vízben turmixoltam, amiben ázott. Ez viszont nem feltétlenül volt jó lépés, hiszen az áztatásra, amellett, hogy megpuhítsuk a mandulaszemeket, pont azért van szükség, hogy kioldjuk belőlük azokat az anyagokat, amik megterhelnék az emésztésünket. A darált mandulás dolog inkább csak egy expressz verzió, próbáljátok inkább egész mandulával!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bebicsirke.blog.hu/api/trackback/id/tr415409386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
>" page="" />
süti beállítások módosítása