2013/június/04

Paleo almarózsa torta

Ez a gyönyörű almatorta anyukám szülinapjára készült, és bár gondosan figyeltem rá, hogy teljesen paleó elvekre alapuljon az elkészítése, a végén azért mégiscsak kellett csalnom egy-két dologban. Aki évek óta tejszínnel, liszttel, cukorral és keményítővel dolgozik a konyhában, az nehezen szokja meg, hogy a mandulaliszt egyáltalán nem akar összeállni, a keményítőt nagyon nehéz hatékonyan helyettesíteni (persze az utifű-maghéj elvileg sűrítő hatású, de hashajtó hatása is van egyben), a xilit baromi drága és a tejszín állagának szintén elég nehéz búcsút inteni. Viszont az egészség az egészség, akármennyire is nem olyan lesz a végeredmény, mint egy cukrászsütemény lenne, ez bizony egy egészséges sütemény, akárhogy is nézzük! :)
Anyukám nagyon örült neki, és be is faltuk hárman: anyukám a paleós, nővérem a lisztérzékeny és én a kibic paleós. :)
A recept Alexandra Gasztroblogjáról van, aki Sydney-ben él, és egy csomó szuper paleó receptet találtam nála!



Paleo almarózsa torta (hozzávalók - 29 cm átmérőjű piteformához): 
200 g őrölt mandula/mandulaliszt
2-3 evőkanál szőlőmagolaj
csipet só
1-2 evőkanál hideg víz (legközelebb 1 tojássárgájával is kipróbálom)

A vaníliakrémhez:
4 db tojássárgája
4 ek édesítőszer, pl. stevia vagy xilit - én itt csaltam és mézet használtam
0,5 liter házi mandulatej (recept itt)
fél vaníliarúd kikapargatott magjai
fél ek utifű-maghéj - vagy csalóknak ugyanennyi kukoricakeményítő

A díszítéshez:
3-4 nagyobb, szárazabb típusú alma
1 evőkanál baracklekvár (lehetőleg cukor nélküli)
+ opcionálisan bodzavirág

1. Én a mandulatej elkészítéséből visszamaradt mandulát használtam a torta alapjához, mert már adott volt benne a víz, és össze volt állva. Ha ti is így tesztek, várjátok a mandulatej elkészítésétől pár órát, hogy kissé kiszáradjon. Egyébként sem lesz ennél gyúrhatóbb/nyújthatóbb állagú tészta, arra készüljetek.
2. A mandulalisztes masszát egyenletesen a formába nyomkodtam az ujjbegyeimmel, úgy, hogy a falára is jusson. Kissebb tortaformában több jut az oldalára, érdemes azzal próbálkozni, hogy vastagabb lehessen az alap. 
3. 180 fokra előmelegített sütőben 10-15 percig sütöm, amíg finom, aranybarna színt nem kap, majd kiveszem a sütőből és hagyom hűlni. A sütőt nem kapcsolom még ki. 
4. Amíg sül, elkészítem a vaníliakrémet: a 4 tojássárgáját fehéredésig keverem az édesítőszerrel/vagy csalás esetén mézzel és a vaníliamagokkal, közben a mandulatejet addig melegítem a tűzön, míg majdnem forrni kezd, majd óvatosan, folyamatos keverés mellett hozzáadom a tojásos keverékhez, és az egészet visszateszem a tűzre. 
5. Pár percig folyamatosan kevergetem kis lángon, amíg el nem éri a szósz sűrűségű állagot, majd hozzáadom az utifű-maghéjat (vagy keményítőt, de ha keményítőt, akkor előtte azt egy kevéssel összekeverem a krémből, és úgy adagolom vissza), és pár perc keveréssel besűrítem puding állagúvá. 
6. A krémet a tésztaalapra öntöm, majd az almákból egy hámozó segítségével minél hosszabb szálakat forgácsolok, és összetekerem őket rózsává. Ez egyáltalán nem könnyű - még a héjas résszel igen, de az alma húsából iszonyú nehéz szép hosszú forgácsokat vágni. A torta szélénél én már nem bírtam tovább a strapát, és kis forgácsokat kezdtem el szép körkörös alakban felhelyezni a krémre. 
7. Végül a torta tetejére csepegtetek egy evőkanálnyi baracklekvárt, és visszatolom a sütőbe 10 percre.

Én a tetejére tépkedtem néhány bodzavirágot is, nagyon különleges ízt adott neki! 
2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bebicsirke.blog.hu/api/trackback/id/tr315409385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Alexandra Sydneyből · http://alexandragasztroblogja.blogspot.com/ 2013.09.19. 03:20:40

Ha a tészta nem akart összeállni, az azért lehetett, mert a mandulatej elkészítéséből visszamaradt mandulát használtad. Az sokkal nedvesebb, mint a sima őrölt mandula. Egy egész tojás hozzáadásával is megpróbálkozhatsz legközelebb, a tojássárga helyett.

Nagyon szép lett a torta :)

bebicsirke 2013.09.27. 00:03:04

@Alexandra Sydneyből: Szia Alexandra, igen, de sajnos nem volt időm kiszárítani a mandulát és nem volt szívem nem felhasználni, úgyhogy most nem lett annyira tökéletes a végeredmény, de majd legközelebb! :)
>" page="" />
süti beállítások módosítása