2014/szeptember/14

Gasztro-túra: Köveskál és környéke

Nem fogom azzal kezdeni, hogy "Nekem a Balaton a riviéra..", pedig gyerekkorom minden nyarát Szepezden töltöttem. Akkor persze másak voltak még az igényeim, a gasztronómia csak a révfülöpi csavaros fagyis erejéig érdekelt. Most viszont akármerre is utazok, nagyon fontos, hogy megtaláljam azokat a helyeket, ahol a legjobbat ehetem, de Budapesten is állandóan ezt csinálom. A legjobb nálam nem feltétlenül a legdrágább. Nekem az a legfontosabb, hogy az ételek jó alapanyagokból készüljenek, és legyen bennük valami fantázia, amellett, hogy persze finomak.

Imádok a tengernél nyaralni, de a három hónapos kisfiamat még nem akartam kitenni egy hosszú utazásnak. Úgyis régi vágyam volt, hogy gasztronómiai szemmel is felfedezzem a Balatont. Ha a déli vagy északi part között kell választani, egyértelműen észak az irány, azon belül is a Káli medence és környéke. A szállásunkat éppen ezért Köveskálra foglaltam, a Balaton felvidék gasztronómiai középpontjába - azért hívják így, mert 3 top étterem is van a városban.

És akkor íme a köveskáli toplistám, azokról a helyekről, ahová sikerült eljutnunk ezen a környéken:

1. Tagyon Birtok - Zánka és Köveskál határán

Ez a magánbirtok külső látogatókat is fogad, de azért előre be kell jelentkezni. A program egy körbevezetésből, borkóstolóból és hidegtálból állt nekünk - persze minden saját, vagy helyi. A kolbászok, sajtok mind mind helyi állatokból, a mellé kínált paradicsom és paprika a ház előtti kertből valók. A borokba is belekóstoltam, és a fehérek nagyon ízlettek - ezek nem csak saját szőlőből készülnek, hanem a szomszéd birtokok szőlőivel házasítják a saját termést, szerintem jó ízléssel, illatos, frissítő végeredményt kreálva.

A Tagyon Birtokra a nyaralásunk utolsó napján, már bepakolt csomagtartóval érkeztünk, és a hely atmoszférája miatt elég nehezemre esett hazaindulni Budapestre.

2. Káptalantóti piac - Káptalantóti

Ez a piac egész délelőttös program. Minden vasárnap megrendezik, egyedülálló hangulat, nagyon finom ételek (a képeken kemencés langalló és teljes kiőrlésű sütemények), és gyönyörű antik bútorok és egyéb tárgyak. Én két gyönyörű antik porcelán tálalóedényt szereztem be egy öreg bácsitól, elég jó áron (majd biztos látjátok őket a fotóimon, mert tényleg eszméletlen szépek). Sajnos viszont vannak itt nagyon pofátlan kereskedők is, akik az árakat euróban, vagy arcra mérik.

3. Kővirág - Köveskál

A Kővirágról már csak azért is kell beszélnem, mert a panzió részében töltöttünk 5 éjszakát, és bármikor visszamennénk. A szobánk annyira nem nyűgözött le, de a brutális vendégszeretet és nagyon finom ételek annál inkább. Szerencsére a szobák felújításába már bele is kezdtek, úgyhogy jövőre is egész biztosan találkoznak majd velünk. Ami nagyon tetszik a Kővirágban, hogy nem bonyolítják túl, nem akarnak túlzottan hangzatos ételeket csinálni. Az alapanyagokat okosan használják fel, de minden nap kicsit megváltoznak, és minden nap újra írják a krétatáblákat. A kedvencem egy főtt tojással és friss, rózsaborsos majonézzel felszolgált füstölt pisztráng volt, és egy mennyei meggyes pite, citromhabbal.

4. Pálffy pincészet - Köveskál

A Pállfy pincészet borairól sajnos nem tudok beszélni, mert inkább csak beleszagoltam a többiek poharába, de a család által készített kolbászos lecsó, és a marhapörkölt nagyon egyszerűen, háziasan finom volt. Délután elsétáltunk a pincészet mellett és rákérdeztünk, hogy nem-e készítenek véletlenül vacsorát a vendégeknek. Szerencsénk volt, mert éppen bográcsozós estéjük volt, és pont maradt nekünk is. A végén házi süteményt is kaptunk, az egész élmény nagyon családias volt, éppen ezért máskor is szívesen elsétálok majd a házuk mellett! :)

5. Miakő étterem - Köveskál

A Miakőben is az ételek egyszerűsége tetszett, ugyanakkor látszott, hogy modern felfogású a vezetőség és nem tipikus vidéki konyhát visznek. Hideg gyümölcsleveseket ettünk előételnek - én barackot, Geri szilvát. Szerencsére mindkettőből hiányzott a lisztes habarás, aminek borzasztóan örültem. Főételnek én grillezett kecskesajtot, Geri pedig kacsamellett evett, bár az utóbbi nem igazán volt rozé, a mellé kínált isteni szilvaszósz miatt megbocsájtottuk.

Ahová nem jutottunk be:

Istvándy Pincészet - Káptalantóti

Sajnos az Istvándy család épp megkezdte a téli időszámítást, amikor meglátogattuk volna őket. Augusztus 20 után ugyanis csak hétvégenként vannak nyitva, akkor is érdemes velük előre egyeztetni. Állítólag csak néhány féle ételt készítenek minden nap, de azok miatt érdemes ellátogatni hozzájuk, és ha ez nem lenne elég, pompás panorámájuk és gyönyörű fiatal szürkemarháik is vannak.

Cukrászda az erdő mélyén - Sajkod

Az erdő mélyén megbúvó cukrászda szintén csak szombat-vasárnap van nyitva Augusztus 20. után, pedig biztosan nagyon hangulatos lehet. Állítólag tényleg elég sokat kell sétálni a sajkodi strandtól, hogy elérjük a házias finomságokat, de azért szívesen beneveznék egy ilyen sétára. Ha lesz még szeptemberben indián nyár akkor elképzelhető, hogy beszámolok még róla, addigis az üres strandon pihenő kacsák látványával kell betelnem! :)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.