2014/augusztus/29

Csokis-sóskaramellás parfétorta

Ancsa szülinapi tortája

Úristen, annyira régen blogoltam, hogy a blogfelületem jelszavát is elfelejtettem! Hát igen, május elején született egy kisfiam, aki Miló és aki egy CSODA. Teljesen más az élet, és valami félelmetes boldogság lengi be a mindennapjaimat, de azért főzni nem felejtettem el! Sőt, szinte minden nap főzök valamit, de általában valami nagyon egyszerűt és gyorsat, tipikusan olyat, amit nem tartok rá érdemesnek, hogy megosszak veletek. Na de ez a parfétorta ez egész más, ez tipikusan olyan, amit meg kell osztanom veletek! :) Nem Milónak készült, nem is Gerinek, hanem Ancsának, aki a legjobb barátom, és akit nagyon szeretek. És ígértem neki egy parfét a szülinapjára még tavaly, amikor épp aznap húztunk el nászútra Gerivel (és egyébként lehet, hogy túl sok info, de valószínűleg épp aznap fogant meg Miló is). Akkor "csak" egy sajttortát kapott, de az ígéret szép szó, idén megkapta a parfét. Imádja a sós-karamellát, imádja a csokit, imádja a fehércsokit. Így lett a tortában egy réteg sós-karamella fagylalt, egy réteg krémes csokifagyi és a tetejére csorgatva még egy kis fehércsoki, ami nagyon kellett rá, és nagyon feldobta. Még egyszer nagyon boldog szülinapot drága barátném, jövőre ha nem baj, megismétlem Neked ezt a tortát! :)

blogra1_parfe_ancsa.jpg

blogra2_parfe_ancsa.jpg

 

Az elkészített mennyiségű fagyikból egy 20 cm-es vagy kisebb parfétorta készíthető, mivel nekem nem volt ekkora tortaformám, egy kb. ekkora tapadásmentes Tefal lábasomat béleltem ki több réteg átlátszó fóliával és erre öntöttem a fagyikat. Miután az egyik réteg valamelyest megszilárdult jött a második, majd végül egy éjszakányi fagyasztás a mélyhűtőben. A díszítéshez 100 g fehércsokit összeolvasztottam 2-3 evőkanál szőlőmagolajjal, szobahőmérsékletűre hűtöttem, majd egy kanál segítségével rusztikusan ráfolyattam, megszórtam friss áfonyával és visszatettem a mélyhűtőbe pár percre, amíg teljesen rádermedt a tortára a fehércsoki. 

A fagylaltrétegek közül először a csokifagyit készítettem el, mert ahhoz nem kellett fagyigép, a receptet a Street Kitchen-ről, az egyik kedvenc bloggeremtől, Lila Fügétől lestem el. Itt találjátok a receptet és egy szuper videót az elkészítésről, minden csokiimádónak meg kell csinálnia, mert ehhez még fagyigép sem kell, és brutál krémesen csokis.

A sós-karamella fagylalt receptje pedig az Epicurious-ról van, íme az én adaptációmban: 

Sós-karamella fagylalt (hozzávalók, 4-6 főre - 20 cm-es tortához): 

  • 200 g + 50 g kristálycukor
  • 2 x 250 ml habtejszín
  • 1/2 tk sóvirág (pl. Maldon-só)
  • 1/2 tk vanília kivonat
  • 250 ml zsíros tej
  • 3 nagy tojás

 

  1. A 200 g kristálycukrot egy magas falú serpenyőben világos karamellé olvasztom. Ehhez a cukrot egyenletesen eloszlatom a serpenyőben, majd közepes lángon melegíteni kezdem, és onnantól kezdve, hogy olvadni kezd, nem nyúlok hozzá, nem kevergetem, maximum rázogatom, ha úgy látom, hogy nem olvad egyenletesen. Azért fontos, hogy világos színű legyen a karamell, mert ha addig várunk, amíg sötét lesz, akkor általában már keserű is. 
  2. A karamellhez hozzáadok 250 ml tejszínt, majd összefőzöm. Először megkeményedik majd a tejszíntől a karamell, puffoghat és fröcskölhet is egy kicsit, de 1-2 perc alatt összeolvad a tejszínnel, és kissé besűrűsödik. Ekkor leveszem a tűzről, hozzáadom a sót és a vaníliakivonatot és félreteszem. Ahogy hűl, folyamatosan szilárdul. 
  3. A tojásokat és az 50 g cukrot egy habverővel habosra keverem egy nagy keverőtálban. 
  4. Közben a tejet és a maradék 250 ml tejszínt felforralom, majd nagyon vékony sugárban, folyamatos keverés mellett a tojáshoz öntöm. Ez az úgynevezett hőkiegyenlítés, aminek az a lényege, hogy a tojásból ne legyen rántotta, hanem besűrítse a sodót. 
  5. A keveréket visszaöntöm a lábasba, majd addig főzöm, amíg a sodó annyira besűrűsödik, hogy bevonja a fakanál hátulját (ha az ujjammal húzok egy csíkot a sodóba mártott fakanál hátulján, az egyenes vonal marad, nem folyik össze).
  6. Ezután a sodót a félretett sós karamellkrémhez öntöm (ha a karamellkrém nagyon megszilárdult, akkor közepes lángon addig melegítem a sodóval folyamatos kevergetéssel, amíg fel nem oldódik benne), teljesen egyneművé keverem egy habverővel, majd szobahőmérsékletűre hűtöm (gyorsabb, ha jeges vízbe állítom az edényt, amiben főztem). 
  7. Fagylaltgépben 50-60 perc alatt krémesre fagyasztom, ráöntöm a csokirétegre, majd egy éjszakán át a mélyhűtőben fagyasztom, hogy vágható legyen az állaga. 

 

Természetesen a sós-karamellás fagylalt önmagában is mennyei. Ha így akarjuk enni, akkor nem szükséges 1 éjszakára hűtőbe tenni a fagyigép után, de 1-2 órára érdemes, mert elég lágy lesz az állaga. 

Ez a torta nem igazi parfé, hiszen mindkét rétege puha fagylaltból készül, így hamarabb olvad, mint egy parfétorta. De éppen ezért a mélyhűtőből kivéve azonnal vágható és fogyasztható is. 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bebicsirke.blog.hu/api/trackback/id/tr386622807

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
>" page="" />
süti beállítások módosítása